Summary
A patient with a cervical intramedullary ependymoma is described who exhibited a Horner's syndrome on alternate sides. Pharmacological study demonstrated damage to the pre-ganglionic sympathetic neurons.
Disregarding cases with the Shy-Drager syndrome, three comparable case reports have been found in the literature where the fluctuating expression of Horner's syndrome, alternating from one side to the other, was attributable to a lesion of the cervical spinal cord. In contrast to the present patient, the pharmacological responses of those patients indicated a lesion of the central sympathetic pathway.
Zusammenfassung
Einzelne Beobachtungen der Literatur zeigen die Besonderheit eines seitenalternierend auftretenden Horner-Syndroms. Neben dem Shy-Drager-Syndrom sind es vor allem Halsmarkprozesse (Trauma, Strahlenmyelopathie, Syringomyelie), die mit derartiger Symptomatik einhergehen. Die bisher bekannten Fälle entsprechen nach der Lokalisation der Schädigung einem zentralen Schädigungstyp (zentrales Neuron der Sympaticusbahn), was in einem Fall pharmakologisch nachgewiesen wurde. Der hier mitgeteilte Patient hatte ein seitenalternierendes Horner-Syndrom bei einem intramedullären Ependymom im Halsmarkbereich. Die pharmakologische Untersuchung bewies eine Schädigung des zewiten, präganglionären sympatischen Neurons.
References
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Hopf, H.C. Intermittent horner's syndrome on alternate sides: a hint for locating spinal lesions. J. Neurol. 224, 155–157 (1980). https://doi.org/10.1007/BF00313353
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00313353